måndag 30 december 2019

Histaminintolerans

På det årliga julbordet 2018 så blev jag väldigt sjuk, yr, hjärtklappning, påverkan på andningen, diarré och kräktes. Jag blir alltid sjuk på julbord så det var ingen nyhet, men jag började i alla fall läsa lite mer ingående vad det tusan kunde bero på. Efter lite sökande på det allvetande internet så fann jag information om histaminintolerans, HIT. Det ger liknande symptom som jag hade och dessutom ofta problem med rinnsnuva, nästäppa mm som jag lidigt av i hela mitt liv. Många med HIT har ofta även hudrodnader/flush men det har inte jag.

Så när julskinkan var slut så testade jag att äta histaminfritt, samt ta allergitabletter (antihistamin) dagligen. Wow!! Jag kunde andas genom näsan! Det var en otrolig upplevelse, det har jag annars bara kunnat uppleva när jag behöver ta nässpray, men nässpray kan man ju inte ta dagligen då blir ju näsan förstörd. Min mage blev också helt annorlunda, inga diarrer, inga kramper, ingen förstoppning däremellan, ingen uppblåsthet och fisarna minimerades. Även min astma som jag inte riktigt förlikat mig med att jag ens har (varför skulle jag få astma som aldrig rökt) försvann.

Dessutom var den extrema trötthet som jag ofta lidit av mycket bättre, även nedstämdhet som jag av och till drabbas av när livet känns helt hopplöst var faktiskt som bortblåst. Även min hemskt vidriga men helt oförklarliga nackvärk visade sig försvinna med kostomläggningen, alltid dagen efter reaktion med diarre fick jag nackvärken, så illa så det bara var att lägga sig. Helt otroligt att det kan bero på kosten.

Efter några månader så tänkte jag att jag faktiskt kanske skulle gå till vårdcentralen och se om de kunde ta några tester, det går att testa hur mycket av ensymet diaminoxidas, DAO, man har. Så inför läkarmötet började jag äta lite mer histamin så inte testet skulle bli missvisande. Men usch det var inte roligt, symptomen kom tillbaka, tröttheten och nedstämdheten likaså. Inte kul alls. Läkaren på VC hade aldrig hört talas om histaminintolerans, men han var vänlig att googla lite och skicka ett DAO prov till Salgrenska på analys. Det visade sig att jag hade 9 i DAO värde, gränsen för att ha histaminintolerans går vid 10 så jag har inte några katastofala siffror, men uppenbarligen tillräckligt för att få reaktioner. Nu vet jag att värdet kan pendla lite samt att histaminintolerans kan även vara när man producerar för mycket histamin i kroppen eller att histaminet inte bryts ner på cellnivå.

Efter VC besöket var det i alla fall en lättnad att komma hem och få dra i gång med låghistaminkost igen samt antihistaminer. Och visst kan det tyckas som ett pyssel att kolla vad som är histaminer i samt att hela tiden tänka på kött och fiskhantering (histamin bildas när det ligger för varmt) men det är helt klart värt det. De gånger nu när min "histaminhink" blir full och rinner över och jag blir dålig så kan jag inte riktigt fatta hur jag orkade leva med det innan.

Nu trodde jag även i 25 års tid att jag var laktosintolerant, men blev ju dålig ändå titt som tätt. Jag tänkte att jag "måste ha fått i mig något med mjölk" men det var ju egentligen väldigt konstigt i så fall eftersom jag kunde äta en glass utan problem. Givetvis är jag också diagnostiserad med IBS och har under flera perioder testat att äta glutenfritt utan att nå någon som helst förändring. Nu förstår jag ju att det är histaminet som spökat hela livet.

Så nu undviker jag tomater, spenat, vin (utom låghistaminvin), surkål, fermenterade produkter, julbord, kött och fisk som legat i rumstemperatur, ägg, salami, lagrade ostar mm mm. För att få koll på detta finns en lista SIGHI som man kan titta på samt en app "All i can eat" som är bra, för histamin finns i mycket. Men som sagt, helt klart värt det! Min livskvalite har förbättrats avsevärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar