lördag 23 januari 2016

Mjölksyrning och surkål

Surkål och andra mjölksyrade grönsaker är ju bland det nyttigaste man kan äta sägs det. Jag gillar inte riktigt gönsakerna på vintern, tomater från holland, sallad från Nya zeeland och gurka från Spanien. Så är det nästan bara vatten dessutom, som inte smakar mycket alls.

Nej, till vintern får man hitta på annat grönt till maten. Och vad är då inte bättre än mjölksyrat? Mjölksyrningen har inget med mjölk att göra, utan det är bara grönsaker och lite salt. Sen bildas massa bra baciller i processen när det fermenteras.

Nu har jag provat en gång förut med surkål, som misslyckades alldeles. Jag hade då missat att det är väldigt viktigt med jodfritt salt så det var nog det felet.

Men häromdagen var mina syrade jordärtskockor klara, då hade de stått i rumstemperatur i 14 dagar. Och de blev faktiskt helt okej. Smakar syrligt och inte alltför tokigt. Man skall visst vänja sig vid den speciella syrliga smaken sen och inte vilja leva utan den...

I dag blev det ett nytt försök med surkål, och när jag väl var igång så fixade jag en mindre sats av syrade morötter med. Nu skall de stå i ca. 22 grader i 3 dagar sen i ca. 15-18 grader i 14 dagar.

På bilden håller jag på och stampar morötterna, 500 gram rivna moröter och 7,5 gram havssalt. All vätska som kommer ut är bara morötternas egen vätska. Den andra bilden är surkålen som är färdig. Ett par hela kålblad uppepå för att hålla nere vätskan och så en tyngd på. Viktigt att det är några cm vätska över rivet. Nu återstår det att se om 2,5 vecka om det blev lyckat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar