torsdag 27 december 2018

Gröndal - Barnmorskebostället

För knappt tre år sedan köpte jag Gröndal, ett hus utanför det lilla samhället Aspa i Ludgo socken. Huset är från början byggt 1814, men har byggts ut och ändrats mycket 1912. Innan hade jag mitt radhus i Oxelösund där jag gjorde i ordning allt, om det kan ni se lite på min gamla blogg. Men så kände jag en stark längtan ut på landet och ville kunna odla lite mer. Men att få lån själv som ensamstående mamma är inte det lättaste och hus på landet kring Nyköping är ruskigt dyra...

Efter att ha tittat på lite renoveringsobjekt där det krävdes omfattande renoveringar, b la hade 3 av husen äkta hussvamp och det är ju inte bara lite renovering som krävs då så började jag ge upp hoppet. Men så satt jag och kollegan på jobbet och tittade på husannonser i tidningen och jag lite uppgivet sade att alla hus är så dyra eller så mycket fel på. Titta på det där huset då, vad är det för fel på det? Det var Gröndal. Vi tittade lite närmare på hemnet och konstaterade att visst, det låg nära en väg, men något måste jag ju ge avkall på om jag ska ha råd. Så var det rent av helt förskräckliga färger inne i huset och hela huset behövde målas. Men, sådan ytrenovering är det ju som jag är bra på. Huset i övrigt verkade friskt och rejält.

Så det blev en tur på visningen, som var redan dagen efter. Det var säkert många hundra som tittade, det låg ute för ett väldigt lågt pris och jag insåg att det kommer det inte att stanna på. Och mycket riktigt, det drog i gång med en väldig budgivning och när min maxbudget (vad jag bestämt för mig själv att det var värt) kom så stannade jag och såg hur buden fortsatte upp flera hundra tusen till. Ja, ha, suck tänkte jag. Inte den här gången heller. Men så efter ett par dagar ringer mäklaren och meddelar att den högste budgivaren hoppat av och den näst högste ville inte betala sitt bud, så då undrade hon om jag var intresserad! Nu blev det en ny budgivning mellan mig och 2:an som stannade en bit under min tänkta maxbudget. Det blev några nervösa timmar innan mäklaren ringde och sade att jag fick det!

Nu ska jag ägna julledigheten att beskriva här vad jag gjort i huset, så den som vill och framför allt jag själv om några år, kan följa hur huset växer fram till en trevlig, harmonisk bostad.

Här kommer några bilder från visningen/mäklarannonsen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar