torsdag 27 december 2018

God fortsättning!

Nu var det vinter igen, innan jul hade vi riktig julesnö och huset låg inbäddat i fluffig, vit snö. Lite olika julbelysningar är viktiga i vintermörkret, ljusen kring verandan har hängt med i många år, men jag tröttnar aldrig på den. de små sockertoppsgranarna i krukor fick varsin batteridriven ljusslinga och det lilla fd. miniväxthuset har sin egen ljusslinga.

Inne pyntar jag lite grann, i år har vi julgran igen efter att förra året varit utan. Tjejerna är så stora nu att de tycker det är onödigt, men i år konstaterade jag att jag själv tycker det är mysigt och vill ha mysljuset av granen. Jag har sedan ett antal år tillbaka en konstgjord gran. Innan när vi hade möjlighet att gå ut i skogen själva tillsammans med min vän Britta på hennes snälla hyresvärdars mark och välja vår egen gran så hade vi alltid en riktig gran. Då kunde vi ta en gran som växte i en bergsspricka, nära något annat träd eller en gran som av någon anledning aldrig kunde bli en stor gran. Men sen när vi inte har den möjligheten så känns det inte lika rätt med en riktig gran, att köpa en besprutad, odlad gran känns inte lika lockande och eftersom jag köpte den här konstgranen på slutrean något år så känner jag att det är mer miljövänligt att använda den när jag ändå har den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar