måndag 31 december 2018

Äntligen skafferidörr

Nu under julledigheten så tittade jag in på en loppis här nere i byn, vid Ludgo macken. Och fann ett par underbara gamla pardörrar, visserligen utan karm, men jag kunde inte låta bli att köpa dem för 50 kr. Det är dörrarnas orginalfärg som är kvar, baksidan är obehandlad. Nu har tyvärr den vackra dalablå färgen krackelerat lite, ser nästan ut som om de varit utsatta för hög värme. Kanske en kvarleva från den gamla verkstaden vid macken i Ludgo som brann på 50 talet. Men visst är de charmiga precis som de är. Nu hade jag ju inget användningsområde för pardörrar tyvärr, de är inte så höga heller. Men så kom jag på att den ena kanske kan funka som skafferidörr. Jag har länge velat fixa en dörr för skafferiet, som stått öppet sen jag flyttade in. Men det har varit lite svårt att lösa eftersom det inte finns någon karm och heller inte plats för en karm. Samt att den övre delen är för sig själv och den vill jag gärna ha öppen för ventilationen i huset (där sitter en hederlig ventil som får stå lite på glänt). Så, in och testa och bingo, det var nästan helt rätt höjd, och bara lite för smal, det blir till att bygga igen lite på ena sidan bara. Men det gör ju inget. Så sagt och gjort. Det fick bli en vit igenbyggnad, och så målade jag alla lister runt skafferiet vita också, det har alltid känts lite halvfärdigt med de där furufärgade listerna.
 
Ett par före bilder, jag måste bli bättre på att fota mina projekt före...Den ena bilden här är från visningen på huset, men det är ju inte liksom så att skafferiet är tomt och rent till vardags... så bilden på den nya kyl & frysen får visa hur skafferiet såg ut, även om det bara är med i ena kanten. Mycket saker har man i ett skafferi, lite rörigt att ha det öppet. Jag har funderat på ett draperi, men det känns lite opraktiskt och så köpte jag faktiskt en dörr på Ikea en gång, den är svart som resten av inredningen, men den är så hög och smal att den hade gått från golv till tak samt behövts byggas igen mer än nu. Nu är i alla fall den gamla halva pardörren på plats och jag är nöjd, hoppas bara att min trevlige granne som är låssmed kan fixa låset också. Det övre skåpet har bara en liten spetsgardin så luften från ventilen kan cirkulera i huset.
Någongång ska jag ta i tu med resten av köket. Köket var rätt nyrenoverat när jag flyttade in så det projektet har fått vänta. Lite detaljer har jag dock gjort, en ny besticklåda (tack Roland för hjälpen), målat fönsterfoder, satt dit en saknad lucka och bytt handtag på köksluckorna. Så blev det nytt golv också för något år sedan efter att mössen ätit hål på diskmaskinslangen så det blev en vattenläcka. Men planen är att såsmåningom ta ner den moderna pärlsponten med spottar från taket (furufärgad, mörk...) och istället återanvända den till att göra bröstpanel i köket som målas i någon trevlig färg och nya tapeter ovanför det samt att ta fram det gamla äkta pärlsponttaket som finns dolt under lager av nyare tak. Jag har öppnat en glugg och tittat i taket på skafferiet, ser riktigt fint ut. Så ärligt talat är jag inte så förtjust i svart köksinredning, men luckorna är i alla fall av riktigt trä så de ska målas såsmånginom. Men som sagt, köket funkar som det är så tiden lägger jag hellre på mer akuta projekt än så länge. Men det var skönt med en skafferidörr i alla fall. Här kommer köket som det ser ut idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar