torsdag 27 december 2018

Gröndal - Vardagsrummet

Mitt vardagsrum är numera ett ljuvligt rum med fin, lugn stämning. Mina grannar som var på besök häromdagen höll på att somna när de kom in och landade i soffan. Och jag trivs, jag gillar mina ljust grågröna väggar, kakelugnen och de såpskurade golven. Men så såg det inte ut innan. När jag köpte huset var vardagsrummet lila, det var väl egentligen inget fel på färgen mer än att den var aningen för skarp och mörk för min smak.

 Men så var det också så otroligt mycket hål i väggarna. När jag spacklat i alla hålen (med linoljespackel som man tar ganska lite av så det blir inte så stora pläser som med traditionellt spackel) så såg det ut som om någon skjutit med hagelbössa inne, det var hål både högt och lågt!

Jag valde att måla de tidigare tapetserade väggarna med matt linoljefärg från Ottossons. Jag beställde pärlgrå, men den drar lite åt grönt. Det är väl en levande färg som kan skifta lite, men jag trivs bra med färgen som den är. Men jag måste säga att den matta linoljefärgen var smått otrolig! Den täckte fint efter bara en rollning! Helt otroligt med tanke på att färgen innan var så pass mörk. Och så här tre år senare så är fortfarande väggarna jättefina. När jag målade beställde jag samtidigt en gammaldags bård från Gysinge som passade bra in i färgskalan. Taket målades samtidigt.


Golven i både vardagsrummet och mitt sovrum i anslutning var väldigt slitna. De var fernmissade eller lackade och så nötta att det var stigar i dem. Jag funderade på olika möjligheter att få bort det, men kom tillslut fram till att det var bäst att slipa dem. Det var ju inga supergamla kilsågade skurgolv utan dessa har säkert lagt in i samband med den stora totalrenoveringen 1912. 
Golvet innan.
Och efter slipning.
Så till att välja ytbehandling på mitt nyslipade grangolv. Lack gick bort direkt eftersom jag har hund, det blir så lätt repor i lacken och sedan kommer fukt och det blir fula gråa repor. Jag funderade också på att olja det, men då blir det lätt mjukt och mörknar lite. Hårdvax var ett annat alternativ, men efter att ha läst lite om folks erfarenheter tillsammans med hund gick det alternativet bort också. Så tillslut blev det skurgolv. Linoljesåpa och skurborste inhandlades och så skurade jag. Först kändes det som om jag ruggade upp den härligt lena ytan med skurborsten och det kalla vattnet, och kanske borde jag ha slipat av det lite lätt innan fortsatta skuromgångar. Men jag skurade säkert 4-5 ggr och då märkte man att vattendroppar pärlade sig lite på ytan. Nu så här 3 år senare så är fortfarande golvet väldigt fint, jag moppar det normalt bara med kallvatten och en rejäl skvätt linoljesåpa i vattnet. Men nu till jul så tog jag tag i att skura det med borste igen, i alla fall där jag kom åt för de tyngsta möblerna. Jag måste säga att det är ett otroligt praktiskt golv, och fortfarande fint trots att hunden och katten kör värsta bus-racen över det dagligen...
Bild nu knappt tre år efter slipning och såpskurat, i värsta gång och bus stråket i vardagsrummet. Det är fortfarande väldigt ljust och fint. Bilden är tagen utan blixt i bara lampsken, det upplevs ljusare på dagtid. Så en sista bild på mitt härliga vardagsrum nu i juletider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar