torsdag 27 december 2018

Hallen och trapphuset

Något jag började med direkt när jag fått tillträde till huset, det var att måla om hallen och trapphuset. Gröndal har en ganska stor hall, men tyvärr med ganska lite avhängningsmöjligheter. Men som tur är finns en stor skrubb/förråd där man får plats med många saker och extra kläder. När jag tog över huset var hela hallen nere målad i flaggblått. Till det skar sig det mörknade furutaket och furudörrfodren hemskt i mina ögon. Dessutom var färgen avskavd och den ganska mörka blå färgen gjorde att hela hallen kändes som en mörk grotta.

En bit upp i trappen övergick färgen till klargul, inte mitt i trappen, inte i hörnet utan bara så där hipp som happ en bit upp. Hela den lilla hallen uppe var väldigt gul. Men i alla fall ljusare än det blå ☺
Trappräcket uppe var ihopspikat av färdigsågade profiler till utebruk, för staket eller verandor, de har dessutom slagit sig så några är vridna. Detta räcke är ett senare projekt, snart... Men i trappen fanns heller ingen ledstång, det behövde fixas.

Lite bilder på hallen före. Golvet var tyvärr väldigt fläckat av någon gammal läcka och dessutom finns en källarlucka under mattan som är hemskt ful. Så efter mycket funderande och såpskurande i hopp om att det skulle göra det bättre så lade jag tillslut in ett laminatgolv. Inte optimalt i ett gammalt hus, men onekligen praktiskt i en hall. Så gick det lätt att såga ut vid luckan så den kan öppnas om man vill ner och inspektera. 

Eftersom jag ville ha hallen så ljus som möjligt så valde jag att måla den bruten vit. Taket är också vitt numera. Men de charmigt slitna trappstegen ville jag ha kvar, så de har bara uppfräshats med lite linolja. Dörrfodren målade jag i Ottossons linoljefärg Pärlgrå, det blev väldigt fint till de vita väggarna. 
Högt var det, och många, många hål fanns det att spackla!
Här är väggarna och trappen målade, men det gamla golvet kvar. Det var synd att det var i så dåligt skick och väldigt dragit tyvärr, den gamla källarluckan syns där, svart och ful. Men det gamla trägolvet finns kvar under nya golvet.

Men det är så skönt  nu när hallen är ljus och fin. Trappräcket gjorde jag av rundstav i furu, 43 mm från brädgården och ändknopparna besällde jag från Gysinge. Färgen är Pärlgrå precis som dörrfodrena. Kvar att göra i hallen är att byta ut de släta moderna golvlisterna till några i äldre stil, samt skurklossar, givetvis också målade med pärlgrå. Tavlorna i trapphuset är kartor på Gröndal, den ena från 1816 och den andra från 1843.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar